PERSEDIAAN MENGHADAPI KEGAWATAN EKONOMI

Assalamualaikum...

Eh.. eh.. dah hujung tahun. 2014 sangat best bagi pelaburan hartanah saya.. semua dapat seperti mana dirancang. Terima Kasih Allah. saya hanya perlu menunggu sehingga tarikh matang sebelum saya jual.. (dah banyak kali mention kan... boringggg)

Bukan tahun yang baik untuk perniagaan saya. Terlalu banyak pending payment dari Customers. Collection sangat teruk. Invoices bulan March 2014 sampai sekarang tidak berbayar. Penat kejar payment. Dan penat juga cari jalan rolling duit. Kebanyakan duit refinance dan remortgage saya bayar gaji pekerja. Syukurnya kami tiada pinjaman yang besar. Dan tiada rugi sebab dagangkan tenaga manusia.
Melawat staf2 salah satu kerja yang malas nak buat.. panehhh.. (kawasan larangan amik gambar ni)

curik2 amik gambar.. dalam hanger kawasan larangan.. jadi tak boleh nak share gambar

Hari ni tugas saya memujuk, pekerja yang mahir untuk membantu saya bekerja di SAE, yang bagusnya saya memang agak tak tahu malu. Share partner saya pemalu. Nak mintak bayaran lebih pun malu. Akhirnya SAE sanggup bayar saya lebih. Ini project pertama tukar skin. 1st trial berjaya akan banyak project airbus akan dapat. 

Kerja saya bergantung kepada contract. Ada contract company akan hidup. Secara dasarnya urusan syarikat lebih kepada perhubungan antara customer dan pekerja mahir. Saya Kurang suka melayan. Tapi staff lama yang dah kerja 15 tahun tahu siapa saya. Saya tak suka sambil lewa. Kerja betul2.. jangan main2. Buat selagi boleh. Project kena jaga. Nilai project setengah juta sebulan. Kalau Customer nak orang tak boleh nak adakan.. payah lah. 

Antara tulang belakang co. (psst baju putih masih single n available.. Dia manager di SAE muda tapi berkaliber)

ini team saya.. tanpa diorang ni.. susah saya nak buat kerja, masing2 ada peranan.. 

Tahun depan saya harap ada sedikit sinar. Tapi saya dah bersedia dan semua pendapatan sampingan (pasif income) saya. Saya ambil rumah yang mampu dimiliki. Dan kalau ekonomi gawat pun Insya Allah permintaan utk rumah2 saya tetap ada. Perasaan nak rumah yang ada swimming pool sangat banyak. Tapi saya kuatkan hati, bukan sekarang.. bukan sekarang.. belum lagi.. 


tu jelah kot..

jumpa lagi tahun depan..

cuma aku..
Shariza


Comments

Popular Posts