Ada Rumah Pun Pening... Orang Yang Tak de Rumah tu camana lah diorang rasa..

Assalamualaikum...


Masalah besar masyarakat kita ni.. suka sangat negatif. Belum buat dah takut. Belum cuba dah rasa ragu2.. cuba jadi macam baby tuh.. belajar berjalan macam mana.. mana ada terus berlari. Bertatih.. jatuh.. tersungkur.. bangun.. tersembam muka.. berdarah hidung.. benjol kepala.. korang ingat baby tu tak sakit ke.. tapi baby akan cuba lagi sampai berjaya.. mana pergi nya semangat macam tu.. tiap manusia diberikan Allah kekuatan yang sama. Walaupun aku ni belum layak untuk bercakap tentang agama.. tentang ilmu perniagaan.. tentang ilmu hartanah.. tentang ilmu saham dunia.. saham akhirat.. tapi aku kurang setuju dengan momokkan tak boleh.. tak betul.. salah.. takut itu.. takut ini.. adehhh.. tak makan wey kalau takut2 ni.. kembali jadi baby.. tengok anak2 korang betapa kuat nya diorang tuh.. sebab diorang dalam rahmat Allah.. Serah sepenuh jiwa kat Allah. 

Bila Pinjaman Townhouse aku ditolak oleh bank panel aku(wahhh.. curlust ko jah ada bank panel.. puiii).. aku tanya kenapa.. dan banker bagi aku surat dari pegawai atasannya.. aku gelak aje dapat surat tu sebab logik jugak apa dia ckp. Yelah.. setahun 8 bijik rumah ko.. suka hati je nak pinjam lagi.. 500k lak tuh.. ingat duit abah ko.. tak pe lah.. aku positif je.. jangan negatif.. Allah dah rancang yang baik2 untuk kita. Tak yah sibuk2 salahkan diri sendiri.. salahkan orang bank.. salahkan en suami aku yang tak pandai susun loan portfolio. Tindakan penting.. bukan salah menyalah.. 

Kesilapan aku adalah pinjaman personal loan (RMXXX,XXX.XX) utk tampung working capital Company. Walaupun ada agreement yg dah ada duty stamp. Bank tak nak ambil kira sebab tak secure. Kalau pinjaman rumah ada rumah utk dicagarkan.. kalau cash nak sandar pakai ape.. make senses jgk tuh.Tindakan aku.. ambik je lah duit tu dari company. Lagi pun.. dah lama dah aku bagi pinjam. Korang pikir lah pulak hai.. Tolong banyak2 kang naik lemak pulak. Selain dari tu.. balance dalam akaun mesti banyak. jangan lah tinggal 500 je.. sedangkan installment perlu bayar 2500.00.. itu pun aku terima dan pelajaran bagi aku.

Korang ingat aku tak takut ke.. takut.. tapi aku ni jenis degil.. kepala batu.. jiwa kering.. aku ada otak boleh berfikir.. situasi kita tak sama dengan orang.. ikut jelah keperluan kita. kalau orang kata jangan beli rumah low cost aku beli je bila demand kat situ sangat bagus. Dan harga sgt murah. Orang cakap jangan beli rumah landed takut tak de cash income. Aku beli jugak bila aku rasa tempat tu akan boom..



Korang ingat aku riang dapat rumah macam ni.. dah la tingkat 5. Sape hantu yang nak sewa. Tapi aku ingat ada seorang abang yang berkongsi dengan aku property dia ada 22 buah biji. Tingkat 5 murah.. ambil sahaja.. ada orang nak sewa.. Insya Allah.. Yakin dengan Allah. Berguru bukan dengan seorang.. lagi ramai guru lagi bagus.. last sekali bergurulah dengan pengalaman.. try n error.. 

Aku ni terlalu jujur dalam semua benda.. luruih niat aku. Share kat sini bukan nak tunjuk aku baik.. bagus.. pandai.. korang pun tahu sebelum ni aku banyak buat silap, dah buat silap betulkan je lah.. tak payah pikir panjang2. 

Mungkin aku ni jenis tak suka ingat teori sangat.. sebab aku ada accountant utk buat akaun.Utk kira untung rugi tiap bulan.. kurangkan cukai korang.. berbahagilah rezeki yang ada. Tak perlu fikir kerenah penyewa sebab aku upah orang untuk jaga rumah aku. Aku tak pernah tengok contractor buat rumah sebab aku dah bagi dateline. Siapkan.. Aku Redho bila orang curik kipas aku. Suka hati ko lah hai.. Allah tambah rezeki aku banyak2 lagi (walaupun hakikatnya.. menyumpah gak lah dalam hati).. nama pun manusia.. tak de marah tu malaikat.

walaupun aku dah ada 8 biji rumah.. aku ada kemampuan untuk beli rumah cash beberapa biji lagi. Tapi aku perlu simpan separuh untuk lebih selamat. Aku tak pernah pakai sifir ape pun. Ikut je flow Allah bagi.. tak caya tanya En suami aku.. petua aku.. aku suka bagi budak2 sedekah.. aku akan belanja sungguh2 untuk budak2. Aku tumpang rezeki diorang. Bukan ke Anak2 tu datang dengan Rezeki dia.. aku tumpang la.. Pernah dengar tak.. bila orang datang rumah yakin lah makanan cukup. Aku pegang janji Allah.. Aku yakin dengan Allah.. Tak kan luak wang ringgit aku.. bila aku bersedekah.. tak kan sikit pengetahuan aku bila aku share apa pengalaman aku kat orang.. walaupun aku ni tak pandai bahasa ekonomi.. aku ni practikal punya orang.. skema ni malas... ikut sukatan buku.. rimas lah..


Senang cerita macam ni lah... kalau kerenah penyewa pun korang tak boleh handle.. tak yah niaga lah.. keje makan gaji je senang.. business lagi berliku2.. nak mintak payment pun macam mintak sedekah.. itu semi-government tu.. boleh tutup company kalau tak betul2 kuat hati dan semangat juang..

itu jelah kot..

just me
Shariza...



Comments

Unknown said…
bkn snang nk snang kn kak..insyaallah mudah mudahan dgn usaha dan kerja keras selama ni pasti membuahkn hasil...
Unknown said…
Terima kasih perkongsian ilmu...
Adikchiek said…
Tahniah ...dah ada 8biji rumah ... Sye pun tngah berusaha kearah tu juga..dah ada rumah sendiri..tapi still menyewa rumah org and duk bilik shere ngan penyewa bilik lain...fokus nye cuma satu..nak target beli rumah utk buat income pasif..sye dah ada sebiji rumah low cost yg beli dari lelong dulu...tak de masaalah ke beli rumah lelong low cost 2-3biji? Time tukar nama ada problem tak nanti? Puan sekarang dah beli berapa unit rumah low cost? Harap sudi laju berkongsi
Serry said…
Low cost lelong boleh beli berapa bnyk pun.. syarat terbubar bila keluar arahan mahkamah

Popular Posts