ISTANA DI SYURGA

Assalamualaikum..

Tahun yang cukup getir bagi aku.. dengan suami berhenti kerja.. dengan keadaan company yang tak stabil kewangannya.. dengan masalah personal yang menyakitkan hati.. dengan kelemahan diri sendiri yang tak mampu nak ubah.. orang kat luar hanya nampak surface je.. hakikat sebenar.. susah payah kadang2 sampai ke tulang hitam.. kerisauan sampai tak tidur malam.. aku hanya share cerita gembira..


Satu yang aku selalu buat adalah mengadu dengan ALLAH.. dan pupuk kesabaran.. bila dugaan demi dugaan.. cakap2 manusia ni tak beri kesan pada aku.. aku tak pernah kecik hati.. aku pandai tiup hati bagi besar.. air mata aku mahal.. terlalu banyak kisah sedih dalam hidup aku.. setakat gaduh2 adik beradik.. gaduh ngan kawan2 ni.. apa ada hal.. tapi air mata akan jadi murah bila mengenangkan anak2 yang kecik.. tak kira lah anak aku ke.. anak orang ke.. pukul rata je..

Rumah lelong yang aku menang mahal sangat tuh... (eeee.. nyampah..) tak boleh masuk lagi.. tenant nak habiskan deposit.. suka hati lah dik.. jadi aku tak boleh nak buat apa2 baik pulih.. tiap hari gi keje.. tengok je lah dari jauh.. kalau rumah pertama agak2nye.. mahu mengelintin (tergedik2) nak gi masuk.. dah biasa jadi aku tak de lah excited sgt..

Rumah yang macam neraka tuh dah aku baiki.. dengan kos yg sangat minima.. seronok nampak hasil nye.. rumah ni besar.. ground floor market value 280k.. wehhh.. giler mahal..







Agak2 kalau rumah macam rumah hantu ni.. ada orang teringin nak beli tak.. aku lawan dengan 9 orang bidder lain yang nak menang reserved price je kot.. diorang berhenti setakat 90k je.. aku up lagi 1k.. diorang lepaskan.. kos baiki termasuk wiring dan deposit + meter elektrik.. 7k.. (masih di bawah market value)








Macam aku selalu sebut.. aku sentiasa jumpa manusia yang baik dalam hidup aku.. wak yang aku upah buat rumah ni.. memang sangat baik dan tak berkira.. Terima kasih wak.. cantik betul rumah saya ni.. 

Step seterusnya.. aku carik loan untuk rumah ni.. banyak bank yang aku panjat (en suami aku yang buat.. kang orang kata aku ponteng keje buat keje sendiri masa waktu keje..)..

PUBLIC BANK - tak tengok pun document terus rejected - kawasan ni dalam avoiding list.. (ehhh.. suka hati lah..)

BANK RAKYAT - nak Contract Of Sales original.. (pulak.. abih tu aku ni nak pegang ape nye..)

BSN - Belek satu2.. nak gambar.. nak strata tile.. loan kena masuk satu2.. tak pe.. janji ada berita gembira..

RHB - tobat tak nak masuk lagi.. diorang nak 200k ke atas sahaja.. nyampah.. tak nak kawan..

MAYBANK - pegawai tu tak layan pun.. tak pe lah cik kiah.. 

CIMB - macam biasa submit la.. tunggu dalam 2 minggu kalau ok dia sms lah.. kalau document tak complete dia call suruh completekan..

Affin Bank - pun sama dengan RHB tak nak bawah 200k.. 

AMbank - valuer dia bagi value rumah rendah sangat.. tapi banker nampak membantu jugak lah.. payment voucher dan house rental dia kira 80% je.. tak pe.. saya ok je..

Time ni semua benda buat serba tak kena.. macam2 rasanya.. doa usah kata lah.. mula lah agihkan rumah2 tu kat anak2.. biar lekat rezeki anak2.. aku ni ada mental problem sikit.. suka cakap dengan diri sendiri.. kalau rasa kelakar aku gelak lah sorang2.. hahaha.. bunguk betul kelakuan kannn...


Ini lah perjuangan.. aku nak bebas dari jadi hamba duit.. aku tak ingin jadi hamba orang.. aku nak bebas.. ianya makin hampir.. Lindungi aku Ya Allah.. hanya Allah yang tahu apa yang aku lalui.. 

Walaupun ramai yang menganggap perjuangan aku ni seolah2 mengejar harta dunia.. wahhh.. sakit hati lak aku dengar statement tuh.. korang ni.. bila cakap cuba pikir balik.. rumah yang aku beli ni untuk masa depan anak2 aku..  

Aku nak jadi muslimat yang bermanafaat pada manusia yang lain.. orang yang paling dekat dengan aku.. suami.. anak2.. adik beradik.. kawan2.. setakat ini aku baru mampu membantu suami.. anak2 dan adik aku.. salah satu cara untuk bantu orang kumpul segala kekayaan.. kalau kita sendiri susah nak tolong orang cemana.. sebenarnya tak jadi kudis pun ape yang orang cakap pasal aku.. korang punya suka lah.. aku ada pandangan aku.. bagi aku cukup lah Allah redha.. 
Allah SWT nak agar kita, manusia menjadi orang yang berharta. Dalam erti kata lain, Allah tidak mahu kita merasa selesa dengan kemiskinan. Hidup dalam serba kesusahan. Kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Sebab itulah Allah SWT berlaku adil dengan memberikan semua manusia peluang yang saksama membina kehidupan. Allah menyatakan di dalam Al-Quran: “Dan Dia (Allah) mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia (Allah) mencukupkan (hidupmu).” (Ad-Dhuha: 8 )
Begitu jugalah firman Allah di lembaran Al-Jumuah ayat 10: “Apabila telah ditunaikan solat maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurniaan Allah.” Semuanya mendorong kita mencipta kejayaan dan kekayaan dalam hidup.
Apabila manusia menjadi kaya, maka mereka mudah melaksanakan kewajipan sesama insan. Saling memberi dan saling berbahagi. Seperti sebuah lirik lagu nyanyian Opick dari Indonesia: “Alangkah indah, orang bersedekah, dekat dengan Allah, dekat dengan sunnah. Takkan berkurang, harta yang sedekah, akan bertambah, akan bertambah”.

Fasa seterusnya.. aku nak cari istana di sana.. aku nak pergi belajar mengaji.. nak belajar agama.. aku masak sendiri untuk suami dan anak2 aku.. nak buat amal bakti.. aku nak buat sesuatu yang mengembirakan orang lain.. aku tak nak waktu tua aku.. carik duit siang malam.. sibuk dengan urusan dunia lagi.. aku kena siap sedia.. bekalan untuk alam yang kekal abadi.. Moga Allah bagi aku peluang untuk membuat persiapan ke sana.. korang yang kata aku carik harta dunia.. tolong ubah pandangan korang.. aku berusaha untuk ke sana.. rumah yang aku tinggalkan nanti.. tempat berteduh anak cucu aku.. tempat beribadat anak cucu aku.. atau org yang menyewa.. duit sewa yang anak aku dapat nanti boleh bagi makan anak cucu aku.. bagi anak cucu aku pelajaran.. bila anak2 aku jadi cikgu ke.. doctor ke.. boleh berbakti kat orang lain.. semua tu Allah ambil kira ye.. korang tak tahu ke tu pun amal jariah.. akan bawa ke sana.. walaupun aku dah duduk dalam kubur.. pandang lah cara lebih luas.. 

Sikit lagi shariza.. sikit lagi.. terus kan perjalanan.. kuat dan senyummm..

hanya saya bukan dia
shariza..



Comments

Adikchiek said…
Sye suka baca kat blog NIE...banyak pengisian.moga Allah permudahkan jalan kita..amin.. Boleh geng ke? Sye dulu msa beli rumah lelong pertama...mmg rasa gerun pun ada..bank lambat sangat approve loan and tak dapat 90% dari harga menang,,,last2 buat wiring ,cat,,and baiki plumbing sendiri je..bayangkan org pompuan wat wiring sendiri je...gigih ke jalan pudu cari wiring cable..tapi lepas dah siap cantik rumah tu...rasa sangat berbaloi..walau pun dah penat lelah wat repair sendiri,
Adikchiek said…
Klu nak pakai cleaner cuci rumah ..panggil lah sye...sye buat kerja cuci rumah je..
Serry said…
Bagusnya suka wanita hati batu.. tulang besi mcm adik ni.. terus berjaya Insya Allah
Serry said…
Ok nanti kita Roger ye

Popular Posts